template

::Mazuin Nak Cakap::

Don't waste your time because

Untuk menyayangi memerlukan hati yang ikhlas dan suci (^..^)

Friday, April 22, 2011

period pain?

Gambar kredit to Encik Google

Period pain.
Sangatlah sinonim dengan perempuan. (xkan lah dengan lelaki pulak..haha)
Walaupun hanya golongan Hawa yang mengalami sakit ni, tapi golongan Adam perlu jugak ambil tahu ok! Yelah, kalau si isteri mengalami sakit ni, dapatlah jugak si suami tolong buat apa yang patut kan. Kesian kat isteri kamu nanti...

Dr. Cinta nak bercerita sikit ni.

Period pain atau sakit perut ketika haid biasanya disebabkan jumlah hormon estrogen dan progestron yang tidak seimbang di dalam badan. Ketika datang haid biasanya hormon estrogen akan menjadi lebih banyak daripada hormon progestron.

(Mesti ada yang tertanya apa fungsi 2 benda alah ni kan). Fungsi 2 hormon kat atas adalah dalam sistem reproduksi wanita. (Kalau tetiba muncul tanda soal dalam kepala pasal apa itu sistem reproduksi, call la hospital terdekat yek!! Haha).



So, bila 2 hormon tadi tak seimbang jumlahnya, akan berlakulah kram perut ketika period atau lebih dikenali period pain je. Ada yang mengalami benda ni sampai pengsan segala tau. Uishhh dahsyat tu... dan ada jugak yang cool je (tak mengalami period pain la).

Kalau kena period pain ni, boleh la ikuti cara-cara kat bawah ni untuk mengurangkan kesakitan:

1) Ambil satu botol yang panas/suam, letak di bahagian yang kram (perut, pinggang atau bahagian belakang).

2) Gunakan air yang panas/suam ketika mandi.

3) Minum susu suam (sebab susu mengandungi kalsium yang tinggi dan boleh menggantikan plasma darah yang hilang ketika haid). Kalau malas nak buat susu, minum je air suam.

4) Urut atau gosok di bahagian yang kram dengan minyak angin.

5) Kalau sakit sangat, duduk dalam posisi menungging supaya rahim tergantung ke bawah (seperti kedudukan ketika sujud dalam solat).

Selamat mencuba ye. Cara-cara ni pernah dicuba dan ianya berkesan la jugak walaupun tak hilangkan sakit tu sepenuhnya.
Apa-apa pun, kita dah ikhtiar kan....huhuhu

p/s: Time-time macam ni, jangan nak cuba bergurau senda la ye (walaupun wanita itu isteri kamu sendiri). Takut nanti ada yang kena sekeh kepala, bermasam muka 40hari 1malam dan yang sewaktu dengannya. hahahaha (=__=)

By: Awenazri

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...